För att belysa frågan kring cirkulär ekonomi i modebranschen publicerar Tradera årligen en rapport över cirkulära klädmärken. Tradera Circular Brands som presenteras i anslutning till rapporten listar de klädmärken som är populärast på second-hand-plattformen, vilket kan ses som bekräftelse på att märkena skapar hållbara kläder som uppskattas att användas igen och igen. Förhoppningen från Traderas sida är att rapporten ska väcka intresse för begagnathandeln.
Så tas listan fram
Tradera Circular Brands består av en lista med de top-20 klädmärkena som har varit mest populära på Tradera det senaste året. Listan är således helt baserad på Traderas statistik där parametrar som räknas in bland annat är antalet sålda plagg, genomförsäljningsgrad och antalet sökningar på respektive märke. Parametrarna vägs sedan samman till ett index med listor över klädmärken inom kategorierna barn, dam, herr och outdoor samt en lista för hela klädbranschen.
Svenska märken populärast på second-handmarknaden
En tydlig trend i listan är de svenska märkenas popularitet när det kommer till återanvändning. På samtliga listor är de svenska märkena i topp. Listan för hela klädbranschen är följande:
Hög kvalité och design nyckelfaktorer
Enligt Stefan Öberg, VD på Tradera, är det tydligt att klädmärken med hög kvalité och design är mer populära på second-handmarknaden, vilket innebär att plagg från dessa märken oftare byter användare flera gånger under sin livstid. Öberg hoppas att Tradera Circular brands kan öka intresset för second-handmode.
"Målet är att inspirera fler i branschen att ta efter och vässa sin cirkulära affär. Förhoppningsvis väcker det också tankar kring vår egen modekonsumtion och skapar nyfikenhet kring begagnathandeln."