Hyber – företaget med 3 cirkulära lösningar för barnkläder och prylar


Mar 22, 2024


Till vänster i bild: Filippa Billing Holst, vd på Hyber. 

Hyber grundades för åtta år sedan med affärsidén att erbjuda uthyrning av kläder och produkter för barn. Idag erbjuder Hyber, förutom uthyrning, ytterligare två sätt att konsumera cirkulärt, dels genom ett ”Rescued”-sortiment, dels genom ett ”Preloved”-sortiment. Vi har intervjuat Filippa Billing Holst som är vd på Hyber. 

 

En målgrupp med stora möjligheter för ökad cirkularitet

 

Insikten om att det finns ett stort behov av att ta bättre vara på de resurser som redan är producerade, tillsammans med ambitionen om att ge varje plagg ett längre liv, lade grunden till Hybers affärsidé.

- Runt samma tid såg man också ett ökat intresse för att hyra produkter och kläder och vi ville vara del av det affärsområdet, säger Filippa.

Barnkläder utgör en produktgrupp som lämpar sig särskilt väl för cirkulering, något som Hyber tagit fasta på.

- Barn utgör en kundgrupp som växer väldigt snabbt, så kläderna används ju enbart under en kortare tid. Då kan man i stället för att köpa exempelvis en vinteroverall hyra den under den tid som man behöver den, och sedan nästa vinter byta upp och hyra en större storlek. På det sättet slipper man också ha kvar gamla kläder som inte längre kan användas. Dessutom görs barnkläder oftast i slitstarka material som håller länge, vilket är viktigt för detta kundsegment.

 

Tre vertikaler

 

Hyber samarbetar med ett antal olika varumärken och samlar in nyproducerade plagg som av olika anledningar inte kan säljas, till exempel på grund av utseendemässiga defekter eller överproduktion.

För att möjliggöra ökad cirkulering av dessa produkter har Hyber utvecklat sin affärsmodell till att idag innefatta tre olika vertikaler – Rent, Preloved och Rescued.

Rent


För en månadskostnad kan kunden hyra plagg efter behov, och sedan skicka tillbaka dem till Hyber när de blivit för små eller inte längre används. Därefter tvättar och återställer Hyber funktionen på plaggen, så att de på nytt blir redo för uthyrning eller försäljning. När plaggen är uttjänta säljs de antingen vidare, skänks eller återvinns.


Preloved


Preloved sortimentet ger kunden möjlighet att köpa plagg som tidigare varit uthyrda. Plaggen genomgår alltid tvätt, impregnering och kvalitetskontroll.


Rescued


Genom Hybers Rescued-sortiment kan kunden köpa räddade plagg som inte tidigare har varit uthyrda, utan kommer direkt från varumärkena.

Hybers lager där kläderna tvättas och impregneras efter att ha varit uthyrda, eller innan de ska säljas som Preloved.

Öppnar upp för fler att handla cirkulärt


Hybers lösning med tre cirkulära ben ger kunden stora valmöjligheter att konsumera mer hållbart, och gör det möjligt att appellera till en bredare kundgrupp.

- Vi vill att kunden ska kunna välja lite som de vill. Vissa gillar konceptet att hyra kläder, medan andra har ett motstånd mot att börja handla på ett nytt sätt. De kan i stället välja att köpa Preloved. Många gillar Rescued-sortimentet, eftersom det ger möjlighet för dem som ännu inte är redo för second-hand att ändå göra gott. Det kan vara en inkörsport in i det cirkulära tänket.


Utmaningarna ligger i det operationella arbetet


Filippa berättar att de största utmaningarna för en mer cirkulär textil- och modebransch är de stora ekonomiska och tidsmässiga kostnader som kommer med det operativa arbetet.

- Mycket kring det cirkulära handlar om den operationella hanteringen. Utmaningen är att det är det operativa arbetet som driver tid och kostnad, och en drivfaktor är därför att arbetet blir så effektivt som möjligt. Det kommer fler och fler tekniska och AI-baserade initiativ som jag tror kommer vara en stor möjlighet att effektivisera och få en annan skalbarhet i cirkulära affärsmodeller.


Nästa steg


Förutom att fördjupa arbetet med de tre olika erbjudandena, är Hybers ambition att fortsätta inspirera och underlätta hållbar klädkonsumtion.

- Vi vill ha ett större fokus på Rescued-produktion där vi tror att det finns mycket potential. I allmänhet vill vi vara med och vara en viktig spelare i den cirkulära transformationen genom att göra det enklare för kunder att handla mer hållbart. Vi försöker också hålla kvar lekfullheten. Hållbarhet är en seriös fråga och det blir lätt dystert. Vi vill göra det roligt att göra det rätta genom hållbara val. Då finns det en större chans att fler engagerar sig i de här frågorna.