Företaget som ger sofforna en ny chans


Jan 25, 2024


I bild: Robin Stenbäck och Isak Andersson som tillsammans driver Soffpotatisen.

Det hela började med en dålig erfarenhet av att köpa en begagnad soffa, nu erbjuder Soffpotatisen ett helhetskoncept med leverans av begagnade soffor och upphämtning av soffan som ska bytas ut. Trots vad namnet antyder är Robin och Isak, som driver företaget, inga soffpotatisar själva – efterfrågan på deras soffor har varit stor ända sedan verksamhetens start år 2022. Vi har intervjuat Robin Stenbäck, VD på Soffpotatisen.

 

Soffpotatisens affärsidé

 

Soffpotatisen är ett onlinebaserat företag stationerat i Falkenberg som erbjuder fria leveranser av begagnade soffor i hela Halland. Snart går också första lasset soffor till Stockholm. Idén, enligt Robin, är att ge soffor en så lång livslängd som möjligt.

 

- Vi köper in begagnade soffor som vi hämtar från olika aktörer, sedan tvättar vi alltid sofforna och vid behov lagar och fyller på stoppning. Väldigt mycket kan vi renovera, de få gånger det är så slitet att vi behöver slänga sofforna så plockar vi ut reservdelar. Det kan handla om ben, fjädrar, skruvar och allt som vi kan använda för en annan soffa, resten återvinner vi. Vårt mål är att soffan vi levererar är i så pass gott skick att den ska kunna hålla lika länge som om den vore ny.

 

Idén föddes ur krångligt soffköp

 

Robin Stenbäck har tidigare erfarenhet av hållbarhetsarbete från en av Sveriges största restaurangkedjor, där han under flera år arbetade som restaurangchef. Att begagnade soffor skulle bli nästa utmaning var dock inte alltid självklart.

 

- Idén till soffpotatisen kom från en kombination av två olika saker, dels så var jag och en kompis på gång att starta en bilfirma där vi skulle köpa och sälja begagnade bilar, men det kändes inte tillräckligt unikt för att det skulle vara roligt så jag lade det på is. Sen köpte jag själv en begagnad soffa privat där jag inte hade bärhjälp eller dragkrok, och den var full med katthår. Då föddes tanken: vad händer om man slår ihop de här två?

 

Företaget expanderar

 

Ända sedan uppstarten under hösten 2022 har efterfrågan på soffor från Soffpotatisen varit stort.

 

- I början hade jag ingen specifik marknadsföring mer än information om verksamheten på hemsidan och på Facebook, ändå var efterfrågan så stor i början att jag inte hann möta den själv, utan fick ta in en till person, Isak. De första två sofforna såldes på enbart några minuter. Idag marknadsför vi via Facebook och Google. Vi har ingen fysisk butik men tar emot bokade besök i lagret samt lägger upp bilder på de soffor som vi har inne.

 

Nu planerar Soffpotatisen för en större expansion.

 

- Vi har skrivit avtal för ny lokal som är tre gånger så stor, och vi kommer utöka personalstyrkan för att kunna möta efterfrågan. För framtiden siktar vi på att kunna erbjuda en bredare lösning och komplettera med relaterade produkter som soffbord, mattor, kuddar. Vi planerar även att på längre sikt kunna erbjuda klimatkvitton och kunna förmedla de konkreta klimatfördelarna på hemsidan.

 

Med utökningen kommer också nya utmaningar, att leverera soffor längre sträckor innebär exempelvis nya frågor.

 

-Nu kör vi vårt första lass till Stockholm, och då behöver vi fundera på hur vi ska få med oss hållbarhetstänket. Då behöver vi ju få med oss många soffor dit och många soffor hem.

 

Robin tror dock inte att intresset för begagnade möbler kommer att avta.

 

- Hos unga finns det en ny syn på återbruk, det finns ett annat hållbarhetstänk hos den generationen. Äldre soffor kan också ha bättre kvalité än nya. Om man tittar på hur vissa av företagen bygger soffor nu känns det som att de byggs för att hålla i max fem år.