Nu är ansökan öppen för H&M och ELLE Circular Fashion Award 2023


Mar 14, 2023


Med Vividyes hållbara färger kan kläder få en ny design flera gånger om samtidigt som textilierna får en längre livslängd. Foto: Vividye.

Det cirkulära modepriset som delas ut årligen av H&M och ELLE har nu öppnat för ansökningar. Inför årets upplaga av priset har dessutom modeföretaget och medieplattformen lanserat ett samarbete med Textile Fashion Center i Borås. Utöver publicitet från H&M och ELLE får därför prisvinnaren eller vinnarna ett skräddarsytt utbildnings- och affärscoachingprogram i textilcentret i Borås.

 

Behov av cirkulär ekonomi inom modevärlden

 

Svenskarna är storkonsumenter när det kommer till textilier, i genomsnitt konsumerar varje person ungefär 14 kilo kläd- och hemtextilier. Samtidigt ökar trenden av allt kortare användning. En studie genomförd av Mistra Future Fashion visade att svenskar i snitt använder en t-shirt enbart 30 gånger. Emellan de 30 gånger som denna genomsnittströja används tvättas tröjan dessutom 15 gånger. Samtidigt står användning, liksom strykning, tvättning och torkning, enbart för en liten del av textiliers totala klimatpåverkan, ungefär 3 procent. Den stora klimatboven är nyproduktion, vilket är varför att förlänga livstiden på textilprodukter är den huvudsakliga åtgärden för att minska klimatpåverkan. Totalt orsakar textilkonsumtionen i Sverige utsläpp på fyra miljoner koldioxidekvivalenter varje år.

 

Cirkulering av textilier för minskad klimatpåverkan

 

För att minska klimatpåverkan från textilier krävs det större cirkulering av produkter och material. I Sverige finns det exempelvis ett överskott av begagnade textilier och 70 procent av använda textilier exporteras därför utomlands. Dessutom beräknas hälften av de 7,5 kilo textilier som slängs per person och år att vara i användbart skick. Resterande hälft som slängs, textilier som är slitna eller trasiga, skulle därutöver kunna materialåtervinnas i stället för att förbrännas.

 

Priset som belönar innovativa cirkulära idéer

 

För att uppmuntra till, och stötta idéer, för ökad cirkulering har H&M och ELLE tagit fram Circular Fashion Award. Historiskt sett har priset delats ut till större aktörer som verkar för hållbarhet men sedan 2020 ändrades målgruppen till personer med nya idéer och initiativ för ökad hållbarhet och cirkulering av mode. Priset delas ut både till enskilda individer såväl som till grupper. De som tävlar om priset väljer även själva vilken del av värdekedjan som de vill fokusera på. Enligt Marcus Hartmann, Sustainability Manager på H&M Region North Europe, är tanken att priset ska möjliggöra för vinnaren att kunna förverkliga sin idé.

 

”Vi vill att priset ska fungera som en språngbräda för vinnaren att kunna ta nästa steg i att förverkliga sin idé och på sikt bidra till verklig förändring” –Marcus Hartmann.  

 

En tidigare vinnare av priset är Vividye, en ny teknik som möjliggör hållbar och säker färgning av kläder där kläderna kan färgas om flera gånger för att på så sätt förnya plagget och därmed förlänga tiden av användning.

 

Så går ansökan till

 

Tävlingsansökande har fram till och med den 31 mars på sig att skicka in sin ansökan där de förklarar sin idé eller innovation. Läs mer om ansökningsprocessen här.

 


Källa: Naturvårdsverket: Textilkonsumtion & Borås Ink Pressmeddelande.